De waarheid over eten

Een food blog hier, een kook programma daar en winkels vol met eten. Je kan er niet meer omheen want tegenwoordig staat heel veel in het teken van eten. Vooral vegan recepten en producten komen steeds meer naar voren. Voor iedereen geldt dat je zelf moet bepalen wat je er mee doet of niet. Maar wat een feit blijft is dat we worden overrompeld met blogs, vlogs en recepten waarin iedereen beweerd dat hun verhaaltjes en recepten kloppen. Maar wat is nou echt de waarheid over oliën in eten en wat is wel en niet goed voor je?

Oliën

Is olie in je eten eigenlijk wel zo gezond? En kan ik beter met bakboter of toch met olie mijn stukje vlees bakken? We noemen een olie gezond als die rijk is aan onverzadigde vetzuren. Oliesoorten met veel verzadigde vetten sorteren we in de categorie ‘ongezond’. Het is aan te raden om vooral olijfolie, koolzaadolie en sojaboonolie te gebruiken. Olijfolie is rijk aan enkelvoudige onverzadigde vetten. En dat is goed nieuws, want dat doet het cholesterolgehalte in je bloed dalen. Koolzaadolie is ook een goede bron aan enkelvoudige onverzadigde vetten. Daarnaast bevat het ook minder slechte verzadigde vetten én meer poly-onverzadigde vetzuren, waaronder de belangrijke omega 3-vetzuren. En dan nog de grote vraag what is palm oil? Palmolie is duurzaam en goedkoop in gebruik en daarom een fijne olie! Ook is het een krachtige antioxidant. Het zit vol met vitamine E en werkt daarom erg goed tegen fijne lijntjes of huidveroudering.

Nog meer fijne oliën

Als je niet zo van bakboter houdt is een plantaardige olie een goed alternatief om mee te bakken en braden. Sojaolie is de meest geconsumeerde plantaardige olie wereldwijd. Door de lage prijs wordt ook deze olie vaak in beautyproducten gebruikt. Je kunt dit goedje zowel warm als koud eten, het zit boordevol omega-3 en je vindt het vooral veel terug in mayonaises en broodspreads als kipkerriesalade. Hazelnootolie is ook een heerlijke olie om te combineren met pasta maar ook vis, avocado of als vervanger in taarten en cakes. Fijn: dit gouden siroopje is rijk aan vitamine E, omega 9 en kan gebruikt worden om te bakken en braden. Maar liever eet je ‘m koud om de smaak goed te behouden. Maiskiemolie is een prima optie om mee te bakken en braden – niet frituren want het kan tot 170 graden worden verhit. De smaak wordt ondanks het bakken meestal goed behouden en de olie is rijk aan vitamine E. Conclusie: er is dus geen één ‘beste olie’. Het hangt helemaal af van welke voedingsstoffen je het best kunt gebruiken en wat je ermee wilt doen of waar je het in wilt gebruiken.